Hoe je inzicht en overzicht creëert in jouw werk-vind-proces

Hoe je inzicht en overzicht creëert in je werk-vind-proces

Concrete tips om je acties met betrekking je baanverwerving overzichtelijk te administreren en te archiveren.

 

Wil je zelf de regie houden in jouw werk-vind-proces? En wil je bijvoorbeeld uitgezette acties opvolgen?

Dan is het belangrijk dat je inzicht en overzicht creëert in jouw werk-vind-proces.  En dus al je acties administreert en archiveert.

Of je dat nu verplicht bent omdat je een uitkering geniet van het UWV, of niet.

Wil je proactief zijn in je werk-vind-proces en de vaart erin houden, dan kun je niet zonder.

In mijn artikel geef ik je concrete tips om al je acties met betrekking je baanverwerving overzichtelijk in kaart te brengen.

 

Hoe je inzicht en overzicht creëert in je werk-vind-proces

 

Succesvol werk maken van werk vraagt om inzicht en overzicht van je acties met betrekking tot baanverwerving

 

Wat je nodig hebt voor dat inzicht en overzicht kan voor iedereen anders zijn.

Ook de manier waarop je je administratie en archief inricht, kan verschillen.

In grote lijnen kun je denken aan een digitaal archief, bijvoorbeeld tekstbestanden en Excel sheets. Of een fysieke archiefmap met daarin tabbladen om een en ander overzichtelijk op te bergen.

Hoe dan ook, als je voor jezelf je activiteiten maar goed in kaart brengt, goed verslag doet van je ervaringen, administreert wanneer opvolging afgesproken of in jouw ogen nodig is.

 

 

Doen van je onderzoek naar behoeften op de arbeidsmarkt en traditioneel solliciteren

 

Voor mij zijn dat twee totaal verschillende benaderingen van de arbeidsmarkt.

Ik kan me dan ook goed voorstellen dat het helpt, in het kader van het creëren van inzicht en overzicht in activiteiten met betrekking tot de baanverwerving, om die twee benaderingen te scheiden.

En om dus een al dan niet fysieke map te maken voor activiteiten in het kader van traditioneel solliciteren en een map voor activiteiten in het kader van het doen van je onderzoek.

 

Voor beide benaderingen reik ik je een aantal punten aan, die je helpen om je acties met betrekking je baanverwerving overzichtelijk te administreren en te archiveren.

 

 

Hoe je inzicht en overzicht creëert met betrekking tot je onderzoeksactiviteiten naar behoeften op de arbeidsmarkt

 

Gezien mijn voorkeur voor deze benadering van de arbeidsmarkt, noem ik deze bewust het eerst.

Mijn coachklanten adviseer ik om in een week een dagdeel (of een dag) te besteden aan het zoeken van en reageren op vacatures. En de andere dagdelen te besteden aan het doen van hun onderzoek naar de behoeften op de arbeidsmarkt.

 

Ik geef je een aantal concrete tips met betrekking tot wat je zoal opneemt in je archief:

 

1. Je onderzoeksplan.

Kun je nog wat handreikingen voor het opstellen van je onderzoeksplan gebruiken? Lees het artikel dat ik daarover schreef.

Zie dat onderzoeksplan als een groeidocument dat je gaande je onderzoeksproces kunt bijstellen. En doe dat ook.

 

2. De gesprekken die je hebt gevoerd:

  • Met wie je gesproken hebt.
  • Via wie en/of hoe je in contact bent gekomen en contact hebt gelegd met betreffende persoon.
  • Datum, tijd en plaats van het gesprek.
  • Jouw voorbereiding van het gesprek met daarin de gesprekspunten.
  • Verslag van de inhoud van het gesprek.
  • Evaluatie van het gesprek. Wat ging goed en wat waren voor jou de punten die Voor Verbetering Vatbaar (VVV’tjes) waren en die je een volgend keer misschien anders zou doen of waar je je beter op wilt voorbereiden?
  • Het bedankmailtje of briefje of kaartje dat je hebt gestuurd om te bedanken.
  • Reactie die je daar nog op hebt gehad.
  • Eventuele doorverwijzingen.
  • Vervolgacties of vervolgafspraak naar aanleiding van het gesprek. Neem vervolgactie op in je takenlijst en noteer indien van toepassing datum, tijd en plaats van het vervolggesprek in je agenda.

 

 

Hoe je inzicht en overzicht creëert met betrekking tot je sollicitatieactiviteiten

 

Heb je een WW-uitkering, dan ben je verplicht om je sollicitatieactiviteiten door te geven aan het UWV.

 

De activiteiten die voor het UWV gelden als sollicitatieactiviteit zijn merendeels activiteiten met betrekking tot het traditionele solliciteren.

Bijvoorbeeld sollicitatiebrieven schrijven, je inschrijven bij een uitzendbureau of recruiter, een open sollicitatie sturen of je cv plaatsen op een vacaturesite.

En ook al moet je al je activiteiten in geval van een uitkering registeren op werk.nl, het is goed om ook voor jezelf een archief aan te leggen.

Daar kun je bovendien dan ook meer in vastleggen/archiveren, dan voor het UWV verplicht is.

 

Waar kun je zoal aan denken bij het inrichten van je persoonlijke archief?

Ik geef je een aantal concrete tips met betrekking tot een viertal punten.

 

1. De vacatures waarop je hebt gereageerd:

  • De vacaturebeschrijving.
  • Waar je de vacature gevonden hebt en van welke datum de vacature is.
  • De naam van de persoon bij wie je eventueel informatie hebt ingewonnen over de vacature en mogelijk zijn telefoonnummer en/of zijn e-mailadres. Noteer ook de datum van dat gesprek.
  • Schrijf een kort verslag van dat gesprek en een evaluatie voor jezelf. Wat vond je dat goed ging in je presentatie? Wat waren voor jou de VVV’tjes en wat zou je een volgende keer misschien anders doen of waar wil je je beter op voorbereiden?
  • Je sollicitatiebrief.
  • Eventuele reactie die je op je verzonden brief hebt gehad.
  • Uitnodiging voor een gesprek?
  • Zo ja, wanneer en waar heb je dat gesprek gehad (noteer datum, plaats en tijd).
  • Met wie had je het gesprek? Noteer eventuele telefoonnummers en e-mailadressen.
  • Evaluatie van het gesprek: wat ging er goed en wat waren de VVV’tjes?
  • Resultaat van het gesprek: welke terugkoppeling heb je gekregen?
  • Eventuele vervolgacties die je uit wilt zetten naar aanleiding van de contacten die je hebt gehad over de vacature.
  • Noteer die vervolgacties in je agenda, zodat je ze op kunt volgen.

 

2. De open sollicitaties die je hebt verstuurd:

  • De persoon (personen) met wie je contact hebt gehad alvorens je brief te schrijven. Noteer ook hier namen, telefoonnummers, e-mailadressen.
  • De brief.
  • Je vervolgacties op het versturen van de brief.
  • De reacties die je op de brief hebt gehad.
  • Ook hier: noteer eventuele vervolgacties die je uit wilt zetten naar aanleiding van de contacten die je hebt gehad over de open sollicitatie en noteer die vervolgacties in je agenda, zodat je ze op kunt volgen.

 

3. Inschrijvingen bij uitzendbureaus of recruiters:

  • Noteer waar je je ingeschreven hebt.
  • De informatie die het bureau van jou heeft. Jouw cv of heb je misschien een formulier ingevuld op hun site? Zo ja, zorg voor een print van het door jou ingevulde formulier.
  • Met wie je gesproken hebt.
  • Wanneer opvolgen? Noteer dat in je agenda.

 

4. De vacaturesites waarop je jouw cv hebt geplaatst:

  • Noteer welke dat zijn.
  • Upload een nieuw cv op betreffende sites als je je cv hebt bijgesteld.

 

 

Acties met betrekking tot je baanverwerving overzichtelijk administreren en archiveren is een deel van werken aan werk

 

En werken aan werk is echt werken.

Maar werken aan werk is iets wat zich terugverdient.

Als jij strategisch en planmatig werk maakt van werk en bewust inzicht en overzicht creëert van al je activiteiten in het kader daarvan, dan werpt dat zeer zeker zijn vruchten af.

Mede ook door je acties te evalueren en ervan te leren, verdiep je jouw inzichten en versterk je jouw vaardigheden met betrekking tot de baanverwerving.

 

Zo word je steeds meer rijvaardig voor de loopbaansnelweg.

 

 

 

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het realiseren van het werk dat je voor ogen hebt?

Neem gerust contact met me op voor het maken van een afspraak voor een vrijblijvend oriënterend gesprek.

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *