Wat een baanzoeker en een onderzoeker met elkaar te maken hebben

Wat een baanzoeker en een onderzoeker met elkaar te maken hebben

Waarom je als baanzoeker, net als een ondernemer grondig je marktonderzoek moet doen

 

Wist je:

  • dat de gemiddelde tijd voor baanverwerving op dit moment 6 maanden is?
  • dat je met de tool op arbeidsmarktapk.nl je eigen waarde en kansen op de arbeidsmarkt kunt berekenen?
  • dat je de tijd voor de baanverwerving aanmerkelijk kunt verkorten door de behoeften op de arbeidsmarkt goed te onderzoeken?

 

Weten waar je goed in bent en weten welk werk je wilt doen, zijn belangrijk in het proces van de baanverwerving. Maar daarmee ben je er nog niet.

Wil je succesvol zijn bij de baanverwerving, dan is het zaak om te weten wat werkgevers nodig hebben, wat zij willen en hoe dat correspondeert met wat jij te bieden hebt. Zodat jij de koppeling kunt maken tussen jouw behoeften en wensen en die van opdrachtgevers of werkgevers.

Wil je een goed beeld krijgen van de behoeften op de arbeidsmarkt? Dan moet je net als een ondernemer grondig je marktonderzoek doen, zodat jij met jouw aanbod op de behoeften in kunt spelen.

 

Baanverwerving vraagt grondig marktonderzoek

 

De valkuil van netwerken

 

In een eerder artikel gaf ik aan, dat alleen sollicitatiebrieven schrijven je niet gaat helpen aan een baan. En dat netwerken de beste manier is voor baanverwerving.

Netwerken gaat niet iedereen even gemakkelijk af. Dat zie ik ook bij mijn coachklanten.  Voor lang niet iedereen is het een leuke activiteit, ook al onderken je het belang ervan. Misschien geldt dat ook voor jou.

Wist je dat mensen die netwerken vervelend vinden, er vaak aan twijfelen of ze het wel goed doen? Ze proberen zichzelf te verkopen en hebben het gevoel dat ze aan het ‘leuren’ zijn met zichzelf.

Je cv rond strooien en vragen om een baan is een grote valkuil van netwerken. Ik zie het met regelmaat gebeuren. Zelfs ook bij sommigen van mijn coachklanten.

Effectief netwerken is niet gericht op vragen, zeker niet op vragen om een baan. Het gaat om iets anders dan verkopen van jezelf. Het is goed om je dat te realiseren.

Effectief netwerken gaat over goed luisteren. Goed luisteren om te achterhalen tegen welke problemen een organisatie of een individu aan loopt. Met als doel, om je een goed beeld te vormen van wat jij in dat geval te bieden hebt.

Netwerken gaat ook over geven. Geven van informatie die voor je gesprekspartner voor het oplossen van zijn problemen interessant kan zijn. Door het delen van jouw expertise ‘you can share a unified voice’.

Daardoor bouw je aan een relatie en kun je waarde voor de ander creëren. Daarover gaat het bij effectief netwerken. En als je dat lukt, dan denkt men bij een baanopening ook aan jou.

 

 

Het doen van onderzoek als voorbereiding op de eigenlijke baanverwerving

 

Je hebt het antwoord op de vragen Wie ben ik?, Wat kan ik? en Wat wil ik? voor jezelf geformuleerd. Je kunt dat antwoord ook overtuigd en overtuigend over het voetlicht brengen.

Dan is het de tijd om je concrete mogelijkheden op de arbeidsmarkt daadwerkelijk te gaan onderzoeken.

Bij MEER WAARDE IN WERK noemen we dat de fase van het doen van je onderzoek.

Het is een onderzoekstechniek, met als doel om te komen tot een match tussen jouw behoeften en wensen en de wensen en behoeften van mensen, die willen betalen voor jouw diensten.

In het onderzoeksproces verzamel je specifieke informatie over een topic dat jou zodanig interesseert dat je er je werk van wilt maken.

Het doen van je onderzoek is leuk. Vooral ook omdat het is gebaseerd op iets dat je persoonlijk interesseert.

Het doen van je onderzoek is ook wezenlijk anders dan contacten leggen met mensen omdat je op zoek bent naar een baan.

Het doel van het doen van onderzoek is het verzamelen van informatie. Je hoeft geen indruk te maken op een potentiële werkgever of hem te overtuigen van je kwaliteiten. Je hoeft ook nog niet direct een besluit te nemen, je kunt vrijelijk de mogelijkheden onderzoeken.

Mede daardoor is het doen van je onderzoek veel minder stressvol dan het voeren van een sollicitatiegesprek. Mijn coachklanten vinden het over het algemeen erg leuk om te doen.

Zo herinner ik me Thomas. Hij had een netwerkgesprek met een van mijn connecties. Tijdens onze coaching sprak hij zijn verbazing uit over de ontspannen sfeer in het gesprek. Zo zei hij: “we waren met elkaar in gesprek, bij wijze van spreken met de voeten ontspannen op tafel”.

Dat is een sfeer waarin je echt contact kunt maken met mensen en jezelf ook als mens echt kunt laten zien. Doordat de sfeer heel anders is dan in een sollicitatiegesprek, kun je je als vanzelf ook beter profileren.

 

 

Het doen van je onderzoek is niet alleen relevant voor baanverwerving

 

De techniek van het onderzoek doen beperkt zich niet tot het creëren en vinden van werk, de baanverwerving.

Het doen van je onderzoek is toepasbaar op elk persoonlijk besluitvormingsproces. Denk bijvoorbeeld aan het doen van een grote aanschaf, het plannen van een vakantie, het oplossen van medische problemen of het ontwikkelen van een hobby.

Het opmerkelijke is, dat velen van nature geneigd zijn om grondig hun onderzoek te doen naar behoeften en mogelijkheden als het gaat om een besluitvormingsproces in de privésfeer. Maar zich amper de tijd gunnen om vrijelijk hun onderzoek te doen als het gaat om een baan.

Het is de moeite waard om eens te experimenteren met het doen van onderzoek met betrekking tot een onderwerp, anders dan werk.

Heb je je de techniek eenmaal eigen gemaakt, dan zul je merken dat je er ook steeds beter in wordt en steeds meer erin slaagt om exact die informatie boven tafel te krijgen die je nodig hebt om je interesses te focussen en aan te sturen op een nieuwe baan.

In een volgend artikel meer over het maken van een onderzoeksplan en het opstellen van je vragen.

 

 

Heb jij moeite om de vragen Wie ben ik?, Wat kan ik? en Wat wil ik? te beantwoorden?

Kun je daarbij wel wat hulp gebruiken?

Bel (06-54762865 / 0575-544588) of e-mail ([email protected]) me voor het maken van een afspraak voor een vrijblijvend oriënterend gesprek.

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *